Gépnarancs

Miért ez a címe?

Részeg pasas nyög, átölelve, szorítva, feszítve a villanyoszlopot: "Ki kell ennek jönni!". Már hatalmas tömeg gyűlik köré, mire hatalmasat szellent, majd így folytatja: "Mondtam én, hogy ki kell ennek jönni!" Vagyunk ezzel így...

Kálmán szerint

Friss topikok

Diplomás droidok?

2011.05.18. 22:18 Humperdickk

Igen Tisztelt Magyar Állam!

Most nem tudom, hogy kell Magát szólítani, Köztársasaság Úrnak-e még, vagy csak simán Magyarország Kegyelmes Úrnak-e már, de nem is ez a fontos. A lényeg, hogy elszámolni valónk lett újabban egymással: mint hallom, bemondta a szíjgyártó Miniszterelnöki Szarházi Úr, vagy ki. De lehet, hogy a másik kedves droidja volt Önnek, mittom. Nem azért, de tetszett látni már a sztarvórszban, amikor a kis Anakin széjjelbe lövi a nemtommit, és ijedtükben leállnak a droidok? Na, csak szólok, hátha nem tetszett látni. Vidám jelenet, a maga nemében.

De a tárgyra. A következő volna akkor: én tulajdonképpen örülök neki, hogy most akkor üzleti alapokra helyezzük a barátságunkat, hiszen jobb is így, nem érdemes keverni a dolgokat. Higgye el, nekem volt már kellemetlen, hogy folyton elvárok ezt-azt Magácskától, maga meg engem akar erre-arra felhasználni, mert jogcímét érzi neki. Meg még szavazzak is, demokratikusan, válasszak a szar meg a fos között. Meg ugye megvan ugyanez nagyon barnában meg nagyon nem élénk rohadtzöldben. A szaga ellenben ugyanaz.

Tehát: tartozik, követel rovat, tételesen. Lássuk.

Gyerekkoromat hagyjuk ki a buliból. Komenizmus volt, meg anyámék megoldották különben is, nem a maga dolga. Meg aztán higgye el, én jönnék ki jobban, ha elkezdeném felszámolni, mi minden volt előlem elzárva a Maga hülyesége miatt. (Kokakóla, spanyol tengerpart, filmek, zenék. Normális kaja. Hadd ne soroljam.)

Kezdjük az egyetemnél: tíz félév, számoljuk mai áron kétszázezerrel, az kétmilla. Egészségügy, benne volt az is egy százasban biztos, meg az utazási kedvezmény, kollégium, egyéb tökömtudjamilyen szociális alamizsna: emeljük a tétet háromra. De ne legyünk kicsinyesek, mondjuk, hogy ötmilliót tetszett költeni arra, hogy leérettségizzek és legyen diplomám. (A nyelvvizsgákért fizettem, az nem ér.) Ez volt tehát a tartozik rovat.

Most jön, ami nekem jár. Volt egyszer egy polgári szolgálat, tizenöt hónap, havi harmincezer forint zsoldot kaptam érte. Közalkalmazotti munkaviszony, 120 hónap, átlag havi 150 ezer fizu. (Nettót számolok, a bruttórészt el tetszett költeni másra.) E szerint 135 hónap, azaz tizenegy év és három hónap elteltével 18 millió 450 ezer forintot kerestem, mert itthon maradtam.

Namámost: az európai uniós fizetési átlag kábé ötszöröse a magyarnak, azaz nem mondok hülyeséget, ha szerényen havi 500 ezerrel számolok. E szerint tehát mindösszesen hatvanhét és fél millió forintot kerestem volna, mondjuk, Franciaországban. Ha ebből kivonom a hazai bérem, a különbözet negyvenkilenc millió, meg az apró. Ebből kell kifizetnem a taníttatásom költségeit, ha külföldre távozok. Azaz a magyar állam jön nekem negyvennégymillió forinttal. És járna nekem nyugdíj. Állami.

Kedves Állam, úgy-e, hadd ne mondjam, hova tessék eltakarodni a picsába a hülyeségeivel?

9 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://kikellennekjonni.blog.hu/api/trackback/id/tr792915237

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

2011.05.19. 17:06:27

Csak két dolog, amit megjegyeznék:

1. Állam bácsi fizette a taníttatásodat. Holott te már akkor tudtad, hogy annyira azért nem fenékig jajdejó itt az élet. Tudtad, vállaltad. Állam bácsi (azaz én meg a többi adófizető) fizette azt, hogy tanulhass. Befektetés volt. Ha kimész külföldre, akkor a befektetett öszeg elúszik.
Ha magadnak fizetted volna a tanítást, akkor oda mész, ahová csak akarsz. Ha én fizetem, akkor ne már.

2. Most akkor számolj egy olyan összeget is, ahol nem Franciaországot veszed alapul, hanem mondjuk Szudánt vagy Albániát. Mennyivel is lógsz akkor az államnak?
Szép dolog azzal dobálni, hogy "bezzeg nyugaton". Igen, ott jobban élnek, több a fizu. Itt meg szarabbul. Délebbre, keletebbre meg még szarabbul. Látni kell ezt is, nem csak a fényt. Szerintem.

Ettől függetlenül értem, mi a bajod és megértem. Csak te is értsd meg a másik oldalt is.
Véleményem szerint a legjobb megoldás erre:
Egyénileg finanszírozott felsőoktatás.
Mindenki fizesse magának. Állam bácsi azt fizesse, amilyen szakmára neki (speciel csak neki) szüksége van. Rendőrtiszt, honvédtiszt, akármi. Ha meg egy szakmára nincs konkrétan szüksége az államnak (nem ő foglalkoztatja), akkor azt fizesse az, aki oda jár. ...

... Avagy az a cég/vállalat, aki alkalmazni fogja!
A vállalatoknak szüksége van szakemberre. Sok szakemberre. Nyugaton bevett szokás sok helyen, hogy egy cég X embernek fizetni a tanítását (középiskolai vagy felsőoktatás, mindegy). Cserében az illető vállalja, hogy X ideig annál a cégnél dolgozik.
Ez teljesen rendben lenne.
De az, hogy állami pénzen taníttatja magát az ember, majd (mert nem tetszik neki az, amit kap9 odébbáll, az nem korrekt egyáltalán.
Elég gáz az, ha valaki a magyar adófizetők pénzén tanul, majd kimegy, és ott él, ott adózik, és ráadásul az ottani vállalatot gazdagítja. mert annak a vállalatnak nem került egy fillérbe sem, hogy kapott minőségi munkaerőt.
Aki innen kimegy külföldre dolgozni azt követően, hogy kapott egy diplomát (részben) ingyen, az gyakorlatilag tolvaj.
Szerintem.

UFF

Balhé az van 2011.05.20. 11:39:18

@csíz: okos dolgokat írtál le, csak a te nézőpontod is eléggé sarkos!

Mert akkor az ovi sem legyen ingyenes, az általános sem (tudom, ezek kötelezőek, még)! Minden szociális juttatást (családi pótlék, stb) is vonjanak meg visszamenőlegesen, mert hát, nehogy már az adófizetők!
Ellenben az én családom minden tagja fizetett, fizet és fizetni fog adót, amíg ebben az országban éldegél, lakik. Államilag finanszírozott egyetemet/főiskolát egyikünk sem végzett, aki csinálta, annak saját zsebére ment a móka. Akkor én kapok egy valag pénzt, mert maradtam és én finanszíroztam a tanulásomat?
Vagy aki külföldre megy, annál nem számít, hogy a szülei és a többi rokona generációkra visszamenőleg fizetett adót, de nem vette igénybe az államilag támogatott felsőoktatást? Azokkal a "potyára" befizetett pénzekkel mi lesz?

Észre kell venni, hogy a kapitalizmus versenyhelyzetként működik. És nem csak egyoldalúan!
Vannak hiányszakmák. Valahogy mégsem annyira nagy a szükség, hogy ösztönözzék az embereket, hogy ezekben a hiányszakmákban dolgozzanak!

Felnőtt képzés keretein belül a céges tanulmányi támogatás kérdésében teljesen igazad van. Egy szint felett igenis termeljék ki a nekik szükséges emberanyagot!
Amikor én jártam középiskolába, akkor még voltak ilyen jellegű próbálkozások.

A végkövetkeztetésed viszont nagyon elvakult és hibás!

2011.05.21. 08:31:57

@Balhé az van: Nézd, itt van a kutya elásva (idézek tőled):

"tudom, ezek kötelezőek"

Az országban mindenkinek kötelező az óvoda, általános- és középiskola (persze, vannak kivételek, de az más lapra tartozik). És mivel mindenki jár oda, ezért mindenki finanszírozza (vagy finanszírozni fogja) az adójából.
Az állam az oktatással befektet. Befektet az óvodákba, általános- és középiskolákba. Mert érdeke, hogy tanult, iskolázott emberek legyenek az országban, mert ez az egyik legjobb hosszútávú befektetés, amit valaha kitaláltak.

A felsőoktatás viszont más lapra tartozik:
- Nem mindenki megy egyetemre.
- Nem mindenki végzi el.
- Nem feltétlen van szüksége az államnak az adott szakon végzett diákokra.
Innentől kezdve a befektetés már nem annyira jó. Senki nem szeret befektetni olyanba, ami nem térül meg. Olyanba meg főleg nem szeret senki befektetni, ami utána a másik embert/céget/országot erősíti önamaga helyett.

Mondok egy példát:
Egy cég fizeti valakinek valamilyen tanfolyamát. Az illető elvégzi. Ezt követően az illető egy hónapon belül átnyergel egy rivális céghez, mert ott többet fizetnek.
Ez korrekt szerinted?
Nem, nem az. Ez a lojalitás hiánya, és egyben lopás.
Természetes, hogy egy cég csak akkor fizeti a taníttatást, ha neki az később hasznot hoz, megtérül. Az állam is ezt akarja, az is egy cég, ha úgy nézzük. Neki sem érdeke taníttatni embereket, csak azért, hogy azok később egy másik országnak hozzanak hasznot.

Ezért mondtam, hogy emiatt kellene teljesen átállni az önköltséges felsőoktatásra. Így működne normális esetben:

1. lehetőség:
Fizetheted magadnak, és akkor olyan szakmát tanulsz, amilyet csak akarsz, és oda mész utána, ahová csak akarsz. Senki nem szól bele. Itt voltaképpen te fektetnél be. Kifizeted az X év tanulást, majd utána a tudásoddal elhelyezkedsz Londonban, Párizsban, Kabulban, akárhol egy jól fizető munkahelyen.

2. lehetőség:
Fizeti neked az állam, de csak olyan szakot, amire neki szüksége van. Ha rendőrtiszt akarsz lenni, kifizeti a költséget, mert szüksége van rendőrtisztre. Viszont ekkor már nem mehetsz el akárhova. És szerződésben vállalod, hogy X évig itthon dolgozol. Mert az állam ezért fizette a képzésedet, nem pedig azért, hogy utána mondjuk a spanyol államot gazdagítsd a tudásoddal.

3. lehetőség:
Egy cég fizeti a tanításodat, de (hasonlóan az államival) egy szerződést kötsz vele, hogy a képzés végén X ideig nála fogsz dolgozni. A cégnek ez befektetés, mivel neki sem kóser az, hogy miután kifizette a képzésedet, te leborítasz valamerre. Ergo te a képzést követően annál a cégnél dolgozol a szerződésben leírt ideig.

Ennyi. Ez a legtisztább, legigazságosabb felsőoktatási rendszer.
Ugyanezt be lehet(ne) vezetni a szakmunkás képzésben is. Tök értelmetlen képezni olyan szakmunkásokat, akiknek utána nem tudnak munkát adni, pláne, hogy mellette meg van egy rakás hiányszakma. Fizesse csak a cég az adott szakot, az adott tanulószámot (vagy cégek összefognak egy közösen fizetik), mert így akkor olyan képzés lesz, ami nekik kell. Olyan szakmát tanulnak, aminél utána egyből kapnak munkát is. Ha egy cégnek szüksége van szakmunkásokra, diplomásokra, akkor fizesse az iskolát.

Ez nem csak igazságosabb lenne (és a társadalom számára olcsóbb), hanem hatékonyabb is.
Ugyanis mivel a cég csak azért fog fizetni, ha minőségi szakembereket kap, így az iskola is kénytelen lesz minőségi képzést folytatni. Mert máskülönben a cég faképnél hagyná és keresne mást helyette. Az iskolának is csak abból lenne pénze, ha a cég fizeti. Az meg csak akkor fizet, ha megéri neki.

Ergo mit kapnánk?
- Igazságos rendszert.
- Olcsóbb felsőoktatást (kevesebb adóba kerül, mivel a cégek fizetnék nagy részét).
- Hatékonyabb képzést.

Mit vesztenénk?
- Kirostálódna a kamu virágkötő meg kosárfonó-könyvtáros szakokon éldegélő egyetemista réteg.
- Kirostálódna az az oktatói réteg, aki ezeréves, elmaradott anyagot oktat, és csak élősködik az iskola kebelén, rokoni-barátis-ismerősi kapcsolatok segítségével.
- Kirostálódnának azok az iskolák, amelyek nem tudnak minőségi képzést folytatni.

A legnagyobb problémája a magyar rendszernek (és nem csak az oktatásnak), hogy mindent szociális alapon támogat (mármint az állam), legtöbb esetben pénzzel. Márpedig minél jobban támogatsz egy adott réteget, annál nagyobb arányban lesz köztük élősködő parazita. Lásd kisebbségek helyzete, gazdák nagy hányada, kamu rokkantnyugdíjasok, felsőoktatásban hemzsegő semmittevők (tanulók és oktatók egyaránt), stb, stb.
Ha a szociális-szolidáris-mindenkitszeretünk marhaságot eltávolítod, és leveszed az emberekről a kezedet, akkor azok kénytelenek lesznek tenni is valamit azért, hogy megéljenek. Ergo megszünteted a parazita réteget.
De amíg támogatod őket, addig jó részük abból fog élni, amit adsz neki. Sőt, ha meg elveszed tőle, nyivákolni fog, mert "az neki jár". Mert úgy könnyebb neki.

Nem azzal kell segíteni az éhezőt, hogy halat adsz neki, hanem azzal, hogy megtanítod (rákényszeríted) a halfogásra.

Humperdickk · http://kikellennekjonni.blog.hu/ 2011.05.21. 13:17:01

@csíz: nagyon nem érted a dolgokat. Vulgálliberális, vagy inkább szélsőségesen liberális elveket sorolsz (egyébként helyesen), és ezeket kevered paternalista blődségekkel: szerinted "kaptam egy diplomát", tehát "gyakorlatilag tolvaj" vagyok, ha elviszem.

Hogyne. Kaptam, majd elloptam. Zseniális meglátás. Arról nem is beszélve, hogy az adó, amit az emberek fizettek, részben erre is ment. Azaz: én legfeljebb az adófizetők pénzét "lopom el", amikor kiviszem a diplomát. Nem az államét.

Az államnak annyi a dolga, hogy megvédje ezt a pénzt. Ellenben ha az állam olyan hülye, hogy olyan diplomát adott nekem, ami szart ért (kosárfonó-könyvtáros szak, mint írod), akkor miért fáj neki, hogy elviszem? Ha meg értékes diplomát adott (agysebész), miért nem fizeti meg az ilymódon értékessé vált tudásomat?

Egyébként meg nem értetted a poszt lényegét: arról szól ugyanis, hogy az állam ne pattogjon, hiszen én vállaltam, vállalom 12 éve, hogy nem viszem el a diplomámat. Ezzel elvesztettem sacperkábé soksok tízmillió forintot. Ezek után az állam bekaphatja: én nem azért keresem a töredékét a nyugati béreknek, mert szar dolgozó vagyok, hanem mert az állam szarul végzi a dolgát tizenix éve. (Ezeket írtad le a két kommentben, nagyjából, az állam pazarló, paternalista hülyeségeit.) Tehát ha a továbbiakban keresek olyan gazdit, aki meg is becsüli azt a tudást, amit ez a gazdi "ingyen" nekem adott, akkor magára vessen a mostani gazdi. Ha meg emiatt visszakéri a pénzt, amibe a tudásom megszerzuése neki került, azt én a kinti béremből egykétnemsok év alatt röhögve visszafizetem abból, amennyivel kint többet keresek. Azaz: ez megint egy gyenge, buta, sudribunkó parasztgyerek megoldás.

Albánia meg Szudán engem meg pont emiatt érdekel. Azok nem működnek, a nyugat meg de. És lehet korlátozni, pofázni, hogy most akkor rabláncra fűzünk minden agysebészt (mint mondjuk simán el tudom képzelni, hogy egy ilyen Szudánban tenné az ottani vezérhülye), de azzal nem lesz az illető ország gazdagabb. Csak több lesz a disszidens, meg a határon agyonlőtt "illegális határátlépő".

89-ben egyébként éppen erre mondtunk nemet.

2011.05.22. 08:38:55

@Humperdickk:
Eddig elég sokra tartottalak az írásaid alapján. De úgy látom, sikerült csalódnom. Hogy is mondjam: többet vártam tőled.

"én legfeljebb az adófizetők pénzét "lopom el", amikor kiviszem a diplomát. Nem az államét."
Mondd, mi a különbség a kettő között?
Tovább inkább nem is írom, mert láthatóan teljesen félreértetted. Sebaj, majd legközelebb.

Humperdickk · http://kikellennekjonni.blog.hu/ 2011.05.23. 10:34:36

@csíz: a kettő között az a különbség, hogy az adófizetők azt lopják el, amit nem fizetnek be, az állam meg abból lop, amit mégis. (Ez mindenhol így van, csak nálunk ígyebb.)

Messze vagy a megoldástól, ami érthetpő, gondolom, felkúrtad az agyad azon, hogy nekem van igazam. Vagyunk ezzel így.

Egyébként meg szedd össze magad, mert ez így egyre gyengébb lesz. Ha nem muszáj, ne alázza magát az ember.

2011.05.23. 11:23:04

@Humperdickk:
Eleve nem szoktam idegből írni (ellentétben veled, ami a korábbi írásaidon is néhol erősen észrevehető). Az meg, hogy másnak esetleg igaza van, még kevésbé szokott felzaklatni. Így kár is elméleteket gyártanod rólam.

Mindezek miatt én azt mondom, kettőnk közül max. te "kúrhatad fel" az agyad (hogy miért, azt leginkább te tudhatod). Ez főnként a mostani reakciódból és annak stílusából vehető észre. De tudod:
"Vagyunk ezzel így."
meg
"szedd össze magad, mert ez így egyre gyengébb lesz"
ja és
"Ha nem muszáj, ne alázza magát az ember." (... pláne ne a saját blogján.)
;)

Hidd el, semmi bajom veled. Egy ideje rendszeresen olvasom még az írásaidat is. Egyszerűen csak ezzel most éppen nem értettem egyet, amit ki is fejtettem elég részletesen. Ennyi.
süti beállítások módosítása